Rise of the Tomb Raider - recenze
Příběh85%
Prostředí100%
Pohyb a vybavení98%
Tomb Raiding90%
Grafika100%
95%Celkem

Když v roce 2013 vyšel nový Tomb Raider, nikdo až takový úspěch nečekal. Pokračování proto bylo jednou z nejočekávanějších her roku. Povedlo se? Bylo hledání úspěšné, nebo zapadl Tomb Raider zpátky do témné hrobky, odkud před lety vylezl?

PŘÍBĚH

V první řadě musím říct, že se jedná o vykrádačku Uncharted jak vyšitou, zejména některé pasáže jako by vypadly z oka Uncharted 2. Ale to je jedno, vše je tak dobře zpracováno, že vás to vůbec mrzet nemusí. Nebo pokud jste Uncharted nikdy nehráli, může vám to být úplně jedno.

Lara Croft, nyní už zkušenější archeoložka, se po svém předchozím dobrodružství vydává do zamrzlé Sibiře, aby zde objevila tajemný artefakt Divine Source (“Božský Zdroj”), který má podle legend možnost léčit nemoci, porazit smrt a kdo ví, co ještě. Po tomto artefaktu pátral také Lařin otec, kterému se to ale nepovedlo a tak zklamaný a znechucený spáchal sebevraždu. Ze začátku se hra prolíná se vzpomínkami Lary na otce, na to jaký s ním měla vztah i na chvíli, kdy ho najde mrtvého. Jak to celé dopadne můžete zjistit asi tak po 15 hodinách hraní, což není úplně málo. Pokud prohledáváte každý kout, abyste našli všechny schované předměty, herní dobu můžete s klidem zdvojnásobit.

2948152-10390349_10153000381816158_6671990871449744779_n

PROSTŘEDÍ

Převážná část hry se odehrává kdesi na Sibiři. Budeme procházet zmrzlé lesy, hory, údolí s geotermálními prameny nebo třeba sovětský gulag. Všechna tato místa jsou poseta sítí chodeb, řadou starobylých chrámů a podobně. Projít všechny zabere hodně času, cviku i přemýšlení, protože některé jsou opravdu dobře skryté.

POHYB A VYBAVENÍ

Lara dostala několik nových pohybů a osobně mi přijde, že například skákání není tak automatické a strojové, na 100% přesné. Což je jedině dobře, budete si každý váš pohyb lépe promýšlet.

Abyste nepřátele likvidovali co nejefektivněji, dostanete do ruky spoustu různých zbraní a schopností, jak vyváznout z obtížných situací. Počínaje jednoduchým lukem, přes různé pistole, pušky, kulomety a podobně. Některé zbraně mají také mají různé typy munice, například zápalné šípy, vybuchující šípy, speciální kulky a podobně. Nezbytnou výbavou je také cepín, pomocí kterého budete šplhat po zmrzlých ledovcích.

lara1

Jako v prvním Tomb Raiderovi si i teď nakupujete za zkušenostní body nové schopnosti. Jsou rozděleny do 3 kategorií – Bojové schopnosti, Lovecké schopnosti a Přežití. Mimo těchto schopností si také můžete vylepšovat také získané zbraně, ale musíte na vylepšení mít materiál, který musíte někde najít.

Všechny zbraně ani vybavení ale nemáte hned od začátku. Některé jeskyně jsou například zataraseny dřevěnou překážkou, kterou odstraníte jenom lanem s hákem. Nebo jiné zase jenom výbušninou nebo ohněm. Abyste byli schopni dokončit určitá místa a dohrát hru opravdu na 100%, budete se muset dost často vracet na již známá místa, poté co získáte potřebné vybavení. Třeba na některá místa se dostanete jenom pomocí vystřelovacího háku, s kterým se také můžete přehoupnout přes propast. V pozdější fázi hry získáte i speciální nastřelovací šípy, které vytvoří na dřevěné stěně místo, na které můžeme vyskočit. Jedině tak se dostanete na místo, kam jste dříve nemohli.

KOLIK VĚCÍ SBÍRÁŠ, TOLIKRÁT JSI…TOMB RAIDEREM

V Rise of the Tomb Raider můžeme kromě hlavní příběhové linky dělat tolik věcí, že se v tom občas ztrácíte. Potom je potřeba zmáčknou pravou analogovou páčku a aktivovat funkci Survival Instincts. Obraz zešedne a žlutě se zvýrazní důležité body, předměty které můžeme sebrat a také kompas, který symbolizuje místo, kde pokračuje hlavní příběh. Právě příběh můžete odložit na později a hledat všechny skryté bedny s artefakty, docela časté písemné nebo audio záznamy, již zmíněné materiály nebo speciální mince, za které můžete nakupovat u obchodníka. Ano, uprostřed Sibiře žije člověk, který čeká jenom na vás, aby vám mohl prodat různé speciální zbraně a vybavení.

Další zajímavou novinkou ve hře jsou domorodci, kteří brání svoje údolí před nepřáteli. Přestože jsme na Sibiři, umí všichni krásně anglicky. Ti nejsou moc nadšeni ani Larou, která jim chce ukrást posvátnou relikvii, natož pak organizací Trinity, která bude vaším hlavním nepřítelem po celou hru a která chce artefakt využít ke svým (pravděpodobně) nekalým cílům. Chvíli trvá, než domorodce přesvědčíte, že nejste jejich nepřítel a stanou se z vás spojenci. Přesvědčování (mimo jiné) probíhá pomocí plnění různých úkolů, jako zabít 4 jeleny a přinést jejich kůži, likvidace nepřátelských dronů, kteří létají okolo, pomoc se stavbou opevnění nebo třeba vysvobodit někoho z vězení…

2916182-rottr+gc1_final

Tyto úkoly jsou většinou celkem jednoduché a dají se splnit za pár minut. Na mapě se navíc zobrazují zeleně body, kam máte jít, takže šance, že nebudete vědět, co dělat, je malá.

TOMB RAIDING

Další významnou částí hry je tolik populární prozkoumávání nepovinných hrobek. Těch je ve hře celkem 9. Některé jsou celkem rozsáhlé, některé menší, ale všechny jsou poměrně nápaditě vymyšlené. Podíváte se například do napůl zatopeného uranového dolu nebo třeba do jeskyně, kde je z nějakého důvodu zamrzlá byzantská loď. Abychom se dostali k cíli, musíme většinou vyřešit různé fyzikální hádanky. Na konci nás vždy čeká prastarý kodex, po jehož přečtení získáme různé schopnosti, ke kterým bychom se jinak nedostali. Například schopnost vidět srdce zvířat při aktivaci schopnosti Survival instinct.

Jednou z nepovinných věcí ve hře jsou také monolity. Pokud je dokážeme přečíst, získáme na mapě umístění různých předmětů, které můžeme sebrat. Ale není to tak jednoduché, protože většina monolitů vyžaduje určitou úroveň jazyka, abychom mohli nápis na monolitu rozluštit. Budeme se proto muset zdokonalit v ruštině, řečtině, latině nebo třeba i v mongolštině. Zlepšíme naši úroveň jazyka jedině tím, že budeme různě po hře rozeseté nástěnné malby.

GRAFIKA

Musím se přiznat, že jsem hru vyzkoušel na Xboxu 360. A i na něm byla grafika překvapivě hodně nadprůměrná, řekl bych možná graficky to nejlepší, co sem na X360 viděl. Vše běží dost plynule a občas jsem nepostřehl, kdy je to animovaná sekvence a kdy už hraju zase já. Například střídání dne a noci, všudypřítomný sníh a spousta particle efektů přidávají atmosféru.

2809252-1424111575-10

Pokud patříte mezi milovníky podobných her, je Rise of the Tomb Raider povinností. Napínavý a propracovaný příběh, dobře zpracované postavy i dabing, kde exceluje opět skvělá Camilla Luddington, která byla za ztvárnění Lary nominována již před dvěma lety na cenu Video Game Voice Acting Award. Letos opět, tak uvidíme, jestli se jí to tentokrát povede. Protože by si to rozhodně zasloužila.

Pokračování série Rise of the Tomb Raider se opravdu povedlo. Všechno je větší, delší, rozsáhlejší a hezčí. Ve hře nenajdeme tentokrát multiplayer a to je jedině dobře. Sám sem mu v předešlém díle moc času nevěnoval. Vývojáři se tak mohli soustředit plně na singleplayerovou část a je to vidět.

Hra má momentálně roční časovou exkluzivitu, takže si ji zahrajou jenom majitelé Xbox One a Xbox 360. Doufejme, že PS4 a PC verze vyjde hezčí, vyladěnější a třeba i s nějakými přidanými bonusy. Máme se na co těšit.

O autorovi

Myboxx
Lifestyle Web